УРОК СЕРЕД ПРИРОДИ

4-Бкл. “ОСІНЬ НАША, ОСІНЬ - МИЛА ЧАРІВНИЦЯ”
   МЕТА: вчити учнів спостерігати за змінами в природі восени, збагачувати словниковий запас дітей; розвивати мовлення учнів; виховувати любов до природи.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ:  Шкільний парк.
              ХІД УРОКУ
I.Організація класу.
II.Робота над темою уроку.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо у подорож по чарівному світу природи. Про що буде йти мова на нашому уроці здогадаєтесь, розгадавши загадку:
Без пензлика, без олівця розфарбувала деревця. (Осінь)
Так , це осінь.
III. Повідомлення теми уроку.
- Отже, сьогодні ми будемо розглядати, як змінилася природа восени.
Але спочатку дайте відповіді на такі питання:
- Скільки синів в осені?
- А який зараз місяць? (Вересень)
- Чому він так називається? (Його назва пов'язана з вересом - вічнозеленою рослиною, широко розповсюдженою на Поліссі. Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня. Проте найпишніше рожево-бузкові квіти вкривають піщані пагорби, торф'яники та соснові бори саме у вересні)
- Який це період осені?
- Які стали дні, а які - ночі?
- Яке повітря?
- Яке небо?
- Чи є на ньому хмарки?
           А чи знаєте ви вірші про вересень?
              Діти розповідають вірші:
     Вересень                        Вересень   
             Вересниться Вересень                   У вересня щедра рука.
айстрами, жоржинами,                   - Заходьте! - він з двору гука.
журавлиним клекотом,                    І яблука трусить з гілок,
де-не-де ожиною.                             І сипле в портфелі сливок, 
Заграє до школярів                          Солодкий зрива виноград — 
Листячком та росами,                      І кожен з нас вересню рад. 
І вітає вчителів                                 Бо щедра, ой щедра рука 
Із початком осені.                            У вересня-садівника.
- А чи знаєте ви вірші про  жовтень та листопад?
Діти розповідають вірші:

ЖОВТЕНЬ                                                     ЖОВТЕНЬ
Розмальовує, фарбує                                  Тихо осінь ходить гаєм.
місяць Жовтень навкруги.                       Ліс довкола аж горить.
Ніби танець він танцює,                           Ясен листя осипає
Ще й співає залюбки.                                Дуб нахмурений стоїть
Про пташок у вирію,                                 І берізка над потоком
тихий затишок дібров,                              Стала наче молода.
І про місяць Вересень,                              Вітер, мовби ненароком,
що від нас уже пішов.                               Їй косиці розпліта…





ЛИСТОПАД
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стелить сад,
За моря в краї далекі
Відлетіли вже лелеки.
Хмари небо затягли,
Вітер віє з-за гори,
Ходить осінь листопадом,
Жовте листя стелить садом.


- А хто з вас знає, чому називаються так осінні місяці?
Відповіді дітей:
- Українська назва другого осіннього місяця не потребує будь-яких пояснень.
 Дерева одягаються в золоте вбрання.
- Назва останнього місяця означає, що в цю пору з дерев опадає останнє листя.    
  Листопад – місяць опалого листя, тому ще мав зворотну назву – падолист.
А які осінні прикмети ви знаєте:
Вересень теплий і сухий – зима буде пізньою.
Грім віщує теплу осінь.
Мало лушпиння на цибулі і воно тонке – зима буде м’якою, товсте і багато – суворою, а коли жолудів чимало – то й лютою.
Листя на березі жовкне з верхівки – на ранню весну, знизу – на пізню.
Журавлі відлітають у вересні – на теплу зиму.
Чим тепліший і сухіший вересень – тим пізніше прийде зима.
Чим вищі восени мурашники, тим суворішою буде зима.
Горобина вродила рясно – осінь буде дощовою.
Туман вранці піднімається, утворюючи хмари, – на дощ, падає на землю – буде суха днина.
Бузина чорна і калина достигли не по порі – чекай холодної і лютої зими.
Буряки і морква мають мало сухої гички – чекай великих дощів.
Лебеді полетіли на південь рано – зима буде холодна.
Листя жовтіє з вершини – прийде рання весна, знизу – пізня.
Коли в листопаді небо заплаче, то слідом за дощем і зима прийде.
А зараз послухайте оповідання Василя Сухомлинського «Осінній день у лісі»
                                                    
                                           Осінній день у лісі
    Осіннього дня ми пішли всім класом до лісу. Був теплий сонячний день. Галявини були вже вкриті жовтим листям. Це тільки здалеку килим здавався жовтим. А коли ми прийшли на галявину, то побачили, що цей килим барвистий. Там і багряні, й червоні, і світло-жовті, й коричневі листки. Десь далеко-далеко чувся стукіт: тук, тук, тук. То стукав дятел. І ще чули ми якийсь дивний спів: щось ніби бриніло, немов десь далеко-далеко хтось грав на дивній скрипці. Бриніло ніби десь у глибині лісу, а може, й під землею. Що ж воно таке?
   Довго ми прислухалися, але не могли збагнути, що то за музика. А коли перейшли глибше в ліс, музика стала виразніша, й ми зрозуміли: то дзвонить струмок у яру.
  Бесіда за змістом твору:
- Про яку пору року йдеться у творі?
- Що розповідає Василь Сухомлинський про осінній день у лісі?
- Чим схожа наша екскурсія до шкільного парку з екскурсією про яку нам    
  розповідає В.Сухомлинський у своєму творі?
- Чим відрізняється?
IV. Спостереження за картинами природи.
- А зараз ми з вами поспостерігаємо, які зміни відбулися у природі. Згадайте, кого ми бачили на стовбурах дерев, у траві? (Різних мурах та комах)
Зараз, за допомогою лупи, ми з вами простежимо, чи є ще мурахи на деревах та у землі.
     
 
(Дівчатка знайшли солдатиків, які живилися бджолою)

(Також, під листям, знайшли невеличку одиноку гусінь, яка ще не встигла сховатись)

- Чи знаєте ви, що роблять плашки восени? - А що таке вирій? - Які пташки відлітають у теплі краї? - Чому вони відлітають? - Діти, як ви гадаєте, а чи важко перелітати птахам? - Багато їх у дорозі гине. Лише найсильніші повертаються до нас навесні. Чи доводилося вам спостерігати як летять журавлі? (Журавлі летять ключем. Попереду летить ватажок) - А як ми, люди, допомагаємо птахам, які залишаються у нас взимку?
Хто знає вірш про журавля?
Облітав журавель
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив
Ми спитали журавля:
- Де найкращая  земля?
- Журавель відповідає:
- Краще рідної - немає!
- А чи з радістю вони покидають рідні краї? ( Ні)
Там, на чужині, і тепло, і корму багато, але вони сумують за рідним краєм, не виводять там пташок.
- А які птахи до нас повертаються з півночі?
- Давайте поспостерігаємо за птахами які зараз  літають навколо нас.
          
 

   V. Спостереження за деревами. - Подумайте і скажіть, де ж взялися дерева на шкільному подвір'ї? - Їх колись давно поадили учні, можливо серед них були і ваші батьки. - Давайте роздивимось, які дерева ростуть у нашому шкільному парку. (Учні називають дерева, які ростуть у шкільному парку) - Яку користь приносять дерева?
-Що виготовляють з дерев?
- Якого кольору стало листя на деревах восени?
- А які дерева не змінюють своє вбрання?
- Осінь щедро сповнює ліси і садки своїми чудовими пахощами.
- Чим, на вашу думку, пахне осінь?
(Запахом опалого листя, грибами, яблуками , грушами.)
- А чому осінь вважають найсмачнішою порою року?
- Чим гостинно пригощає нас осіння пора?
- Назвіть найулюбленіший плід і опишіть його смак.
- Які осінні плоди найсолодші?
Гра «3 якого дерева листок?»
В учителя букет осіннього листя. Показую листок. Учні шукають дерево і підбігають до нього.
9. Підсумок уроку. - Якій темі був присвячений урок? - Що нового ви дізналися на уроці?

Немає коментарів:

Дописати коментар